Po zremisowaniu wszystkich pięciu partii, amerykański arcymistrz Wesley So zajął 1. miejsce w Grand Chess Tour 2021. Po dzisiejszej rundzie zapewnił sobie minimum 7 punktów GCT z Sinquefield Cup i nie może już być matematycznie złapany w klasyfikacji generalnej turnieju. Za swoje wysiłki So zdobywa premię za pierwsze miejsce w wysokości 100 000 USD.

 

Przewidywany zwycięzca Grand Chess Tour 2021, GM Wesley So

Mnóstwo pokojowych wyników sprawia, że Vachier-Lagrave prowadzi w Pucharze Sinquefield z 5,5/8, pół punktu przed Caruaną, So i Dominguezem, którzy zmierzają do jutrzejszej rundy finałowej.

Wyniki

Maxime Vachier-Lagrave – Wesley So ½-½
Leinier Dominguez-Perez – Sam Shankland ½-½
Fabiano Caruana – Peter Svidler ½-½
Jeffery Xiong – Shakhriyar Mamedyarov ½-½
Dariusz Świercz – Richard Rapport ½-½

Vachier-Lagrave - So | ½-½, 50 posunięć

Ostre przygotowanie wywarło presję na So w Obronie Berlińskiej z 5.We1, ale bronił się precyzyjnie i powoli wyrównał, wymuszając wymiany na linii e. Mając pół punktu przewagi w tym turnieju, MVL postanowił nie ryzykować zbyt wiele i po wszystkich wymianach zgodził się na remis.

Po 14.Hf3 czarne były nieco obciążone, ale So kontynuował z 14...Ge6 i 15...Ge7, powoli rozplątując swoją pozycję.

Caruana - Svidler | ½-½, 42 posunięć

Caruana przedstawił interesującą linię (6.e5) w Partii Włoskiej i był w stanie osiągnąć mały strategiczny plus, mając lepszą grę środkową z różnokolorowymi gońcami. Jednak Svidler bronił się dokładnie, nie pozwalając białym na przejęcie jakiejkolwiek inicjatywy, a po wymianie hetmanów żadna ze stron nie miała żadnych realnych szans na wygraną.

Xiong - Mamedyarov | ½-½, 34 posunięcia

Gracze dyskutowali o aktualnym wariancie Nieprzyjętego Gambitu Hetmańskiego 3...a6, ponieważ Mamedyarov dał sobie izolowanego pionka hetmańskiego w zamian za długotrwałą aktywność figur. Chociaż gra przez jakiś czas pozostawała bez zmian, miała się otworzyć, gdy gracze zbliżyli się do pierwszej kontroli czasu. Gdy gracze weszli we wzajemne kłopoty z czasem, rozpoczęły się fajerwerki, a Mamedyarov poświęcił jakość, aby rozpocząć bezpośredni atak na króla białych. Xiong następnie przegapił najlepszą szansę na zmiażdżenie inicjatywy czarnych, a zamiast tego wykonał ruch, który wygrywał we wszystkich liniach, ale pozwolił na fantastyczny ratunek, który wkrótce znalazł Mamedyarov. Czarne były wtedy w stanie wymusić remis przez wieczny szach.

28...Sd3! uratowało partię Mamedyarovowi, ponieważ po 29.Hxd2 Hh2+ 30.Kf2 Hg3+ białe są zmuszone pozwolić na wieczny szach, ponieważ król nie może wejść na e2/f1 ze względu na Gc4, zdobywając hetmana.

Dominguez - Shankland | ½-½, 32 posunięcia

Ta gra zawierała cichą linię angielskiego ataku (6.Ge3) w Najdorfie, a Dominguez chciał ograć Shanklanda w strategiczny sposób. Ale Shankland poradził sobie dobrze w grze środkowej, a nawet zdołał osiągnąć nieco lepszą grę końcową według silników. Podczas wzajemnych kłopotów z czasem gracze zaczęli powtarzać ruchy w pozycji, która wydawała się równa, ale jak się okazało, obaj gracze przegapili zwycięską możliwość dla Shanklanda, pomijając kluczowy szczegół taktyczny. Zamiast tego gra została wkrótce zremisowana przez powtórzenie posunięć.

Po 29.Ge6 zawodnicy powtórzyli 29...Sd4 30.Gd5 Sf5 31.Ge6 itd., ale czarne mogły wygrać 29...Wxe4! 30.Gxf5 Wf4, gdzie 31.Wgxg7 spotyka się z W8xf5! (ruch, który obaj gracze przegapili), a czarnym zostaje dodatkowy figura. Jeśli białe nie zagrają 31.Wgxg7, wtedy czarne mają czystego dodatkowego pionka i znacznie lepszą pozycję, z doskonałymi szansami na wygraną.

Sam Shankland po tym, jak dowiedział się, że przegapił zwycięstwo. | Zdjęcie dzięki uprzejmości Saint Louis Chess Cllub, Lennart Ootes

Świercz - Rapport | ½-½, 50 posunięć

Zrównoważona gra środkowa w Obronie Londyńskiej szybko stała się ostra, gdy Rapport zdecydował się odzyskać figurę za pomocą gxf6, zdwajając swoje pionki na linii f w zamian za otwartą linię g. Przedsiębiorcza gra czarnych nie była tak naprawdę wystarczająca, aby stwarzać poważne problemy dla białych, ponieważ Świercz pozostawał lepszy przez całą grę, ale nie był w stanie znacząco zwiększyć swojej przewagi, a gracze ostatecznie uprościli się do remisowej końcówki wieżowej. Dzięki remisowi zwycięstwo So w GCT zostało zapewnione, ponieważ Rapport nie będzie już mógł go wyprzedzić w klasyfikacji turniejowej.

Partie

1000 Znaków do wykorzystania