Runda 2
FIDE/Photo by Anna Shtourman
Ian Nepomniachtchi wygrał drugą partię Mistrzostw Świata FIDE w szachach i objął prowadzenie 1,5:0,5 nad swoim chińskim rywalem Dingiem Lirenem. Dingowi udało się wcześnie zaskoczyć przeciwnika, ale gdy skończyło się przygotowanie, grał bardzo słabo i przegrał w zaledwie 29 ruchach. „Przegapiłem dziś prawie wszystko” Ding Liren. Nepomniachtchi natomiast nie dał się zaskoczyć, grał szybko, dokładnie i pewnie. Zachowanie Dinga do tej pory sugeruje, że zmaga się z presją związaną z meczem i jeśli szybko się nie zaaklimatyzuje, może to być dla niego bardzo złe. Ding zaczął bardzo wolno w zeszłorocznym Turnieju Kandydatów, ale musi się szybko pozbierać podczas pierwszego dnia odpoczynku, Nepomniachtchi już będzie czuć krew.
Ding wymyślił bardzo zaskakującą sekwencję 1. d4 Sf6 2. c4 e6 3. Sf3 d5 4. h3!? w Gambicie Hetmańskim, ruchu, który miał wszystkie cechy charakterystyczne Richarda Rapporta, jednego z sekundantów Dinga. Ding powiedział, że zna „wiele pomysłów, dzisiejszy był katastrofą”. Tak jak wczoraj Ding wydawał się być niespokojny i spędzał dużo czasu z dala od szachownicy, dopóki poważne problemy z czasem i szybko pogarszająca się pozycja nie zmusiły go do pozostania.
Nepomniachtchi uśmiechnął się widząc 4.h3!? i po prawie 9 minutach namysłu zdecydował się na krytyczne 4... dxc4, co faktycznie pozwoliło mu skierować się na podobną pozycję w jego własnym repertuarze debiutów po ruchu 11... Sa5. Ding zagrał w ten sposób w grze błyskawicznej przeciwko Aronianowi, gdzie zagrano We1 zamiast h3, ta różnica okazała się niezwykle ważna.
Rozpoczęła się kluczowa faza gry, w której ambitna gra Dinga nie była uzasadniona pozycją. 12.Sxf6 było początkiem, 12.Sxc5 było sposobem na remis, podobnie jak 13.dxc5. 13.e4 było sposobem na zdobycie przewagi, ale wydaje się, że daje czarnym szanse, zwłaszcza po dokładnym 13...c4! kiedy 14.Gf1 nie było możliwe, jak to było przeciwko Aronianowi z powodu ruchu wieżą. 16.Wc1 (16.He1) stworzył zły pomysł 17.Gd3? 18.Re1? był prawdopodobnie błędem przegranej, ale w tym momencie Ding podjął wiele błędnych decyzji. Po 18...f5! były tylko złe opcje dla białych, 19...Sc6 i 20...Wxg5! oba były doskonałe, 25 ... Gd6 było ostatnim świetnym posunięciem, po którym Ding, już w strasznych kłopotach z czasem, nie mógł nic zrobić.
Partia 2, komentarz: Mark Crowther